форум учебного центра "Логос" (для абитуриентов и учителей)

Информация о пользователе

Привет, Гость! Войдите или зарегистрируйтесь.



Власне висловлювання

Сообщений 1 страница 16 из 16

1

Тести зовнішнього незалежного оцінювання передбача­ють створення власного висловлення на запропоновану тему. Випускник має показати уміння аналізувати поставлену в темі проблему, подати власне бачення і розуміння її, аргу­ментуючи висловлені думки; виявити знання з української літератури, історії, мистецтва, суспільного життя; грамотно сформулювати і написати твір певного обсягу, дотримую­чись логіки і правил побудови тексту.

0

2

•ЗРАЗКИ МОЖЛИВИХ СМИСЛОВИХ БЛОКІВ ТЕМ
Праця
o Кожну справу слід довіряти фахівцеві
o Майстра видно по роботі
o Кінець вінчає справу
o Праця і терпіння все перемагають
o Праця живить розум
o Лінивий сам собі шкодить
o Добра справа перемагає
o Досвід - найкращий учитель
o Ніщо не дається без наполегливої праці
o Цінуй ту працю, яка приносить тобі хвалу, а іншим користь
Навчання, наука
o На помилках учаться
o Вчитися в будь-якому віці не пізно
o Краще тричі запитати, ніж раз помилитися
o Навіть найрозумніший помиляється
o Знання - це найкращий скарб
o Знання - це сила
o Пишучи, ти вчишся писати, а говорячи - говорити
o Слід знати про все потроху, але все про небагато
o Хто пише, той двічі читає
o Розум живиться читанням
• І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь
o Ми знаємо стільки, скільки пам’ятаємо
o Корені науки гіркі, а плоди - солодкі
Людські стосунки ,
• 3 людьми живи в мирі, а з вадами воюй
• Чесність не вимагає нагороди
• Хто не вміє підкорятися, той не вміє керувати
• Подарунки ворогів - не подарунки
• Наказувати собі - найвища влада
• Людина - суспільна істота
• Легко вибачає іншим той, хто знає свої вади
• Вдячність є стимулом до благочинства
• Дружба має бути безсмертна, ворожнеча скороминуща
• Перемога там, де панує згода
• Вірність - це уміння дотримуватися своїх обіцянок
• Пам’ятай, що ти людина
• Погана трава швидко росте
• Хай живе мир між народами
Виховання
o Наказувати собі - найбільша влада
o Погане товариство псує добрі звичаї
o Найкращий з дарунків - доброта
o Не одяг прикрашає людину, а людина одяг
o Хто щиро любить, той суворо карає
o Одяг видає людину
o Добра слава - найкраще багатство
o Найважливіша професія - бути людиною

0

3

Щастя
o Людина - коваль свого щастя
o Людське щастя ніколи не буває постійним
o Щасливі ті, шо встановлюють мир
o Щасливо жиги - означає чесно жити
o Нечесна людина не буває щасливою
o Неволя - найбільше з усіх нещасть
o Гроші нікому не дають щастя
o Щастя можна швидше знайти, ніж утримати
Здоров’я
o Здоровий дух у здоровому тілі
o Той невільник, хто стає рабом свого тіла
o Немає нічото ціннішого за здоров’я
o Не ганебний тоіі рубець, який с наслідком мужності
o Поміркованість - охоронець життя
o Лікар лікує - природа зцілює
o Гігієна - подруга здоров’я
Сім’я
o Домашнє вогнище пінніше від золота
o Дружна родина - міцна країна
o «Рідна мати моя…»
o Погане дерево - потані плоди
o Подружжя без дітей, як день без соння
o Яке коріння, таке й насіння
o Не посаг робить шлюб жасливим, а доброзичливість
o Повага до батьків - перший закон природи
o Нема гіршої кари від поганої жінки
o Нема нічого сильнішого за материнську любов
Кохання
• Любов усе перемагає
• Немає ліків від кохання
• Кохання сліпе
• Любов - найкращий учитель
• Любов схильна довіряти
• У коханні завжди чергуються біль і радість
• В усік справах - любов
• Кривда руйнує кохання 
• Гнів породжує ненависть, зтода годує любов
• Для закоханого будь-які труднощі легкі
• Свобода, життя і смерть
o Справедливий закон - опора свободи, рівності і братерства
o Життя людини - це боротьба
o Ганебно продавати свободу за золото
• Смерть не може зашкодити великим людям
o Життя без свободи - ніщо
o Життя коротке, але слава вічна
Батьківщина
• Де батьківщина, там добре
• Батьківщина - спільна мати всіх громадян
• Дим батьківщини яскравіший від вогню чужини
• Батьківщину ми любимо пе тому, що велика, а тому, що наша.
• Рідна земля усім дорога
• Згода громадян - надійний захист країни
• «Любов к отчизні де героіть, там вража сила не устоїть» (І. Котляревський)
• Загинути за батьківщину - це безсмертя
Мораль
o Мораль - це розум серця
o Стався до інших так, як хочеш, аби ставилися до тебе
o Треба щодня робити добрі справи
o Совість - це наш внутрішній суддя
o Відданість - це добровільна прихильність до того, хто викликає довіру
o Людяність - це здатність брати участь у долі інших людей
o Повага - це щире визнання чиїхось чеснот
o Мистецтво покращує звичай
o Бережи честь замолоду
o Найважча професія - бути людиною
o Треба жити для інших, якщо хочеш жити для себе

Отредактировано irina (2011-10-31 01:41:33)

0

4

ЗРАЗКИ ЗВ’ЯЗНИХ ВИСЛОВЛЮВАНЬ ДО СМИСЛОВИХ БЛОКІВ

Г. Сковорода. Йому належить ідея «сродної праці» - такої праці, до якої людина має природний нахил, хист, певні здібності. «Сродна праця» робить людину щасливою, тільки така праця є продуктивною, «потрібне робить неважким, а важке — непотрібним». Про це писав Сховорода у філософських трактатах «Розмова, звана алфавіт, чи буквар світу» («Разговор, назьіваемьій алфавит, или букварь мира») та «Вдячний Еродій», а також у численних віршах та байках.
  Г. Квітка-Основ’яненко. Працелюбність як головну рису порядної людини з погляду народної моралі відобразив письменник у повісті «Маруся», наділивши нею головних героїв - Марусю та Василя.
Панас Мирний. У романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» письменник показав, як чесна праця допомагає здобути добробут і повагу серед односельців, а ледарство й пияцтво призводять до лиха.
•  Карпенко-Карий у п’єсі «Хазяїн» зображує Терентія Пузиря як людину, що своєю тяжкою працею досягла певного добробуту, хоч і використав він його не на користь собі й людям, проте за працьовитість його поважали.
•  Леся Українка. У поезіях проводиться думка про щастя праці, щастя творчості: «Як я люблю оці години праці».
•  О. Кобилянська. У повісті «Людина» зображує працю як шлях до свободи жінки. Ця праця робить головну героїню Олену Ляуфлер незалежною, свідомою власної гідності.
•  М. Рильський. Поет оспівує поезію творчої праці. «У щастя людського два рівних є крила - троянди й виноград, красиве і корисне», - говорить він про плоди людської праці.
В. Стефаник. У новелах письменник часто зображує героїв за роботою. Праця допомагає витерпіти біль втрати (новела «Сини»), працею здобуває собі хліб та глибоку повагу односельців Іван з новели «Камінний хрест», прагне праці й герой новели «Новина», бо робота має врятувати його й дітей від голодної смерті.
У. Самчук. У романі «Марія» письменник зображує нелегке життя жінки на ім’я Марія, в образі якої втілено долю цілого покоління жінок, що тільки працею та любов’ю до життя перемогли усі випробування, які випали їм у житті. Працею вона здобула повагу односельців, праця дала їй можливість створити свою сім’ю, побудувати стосунки з чоловіком так, що й його захопила робота біля землі,

0

5

Як написати твір

Композиція твору:

    вступ
    основна частина
    висновок

Відсутність в творі одного з елементів композиції розглядається як помилка і враховується при виставлянні оцінки. Композиція твору повинна бути продуманою і чіткою. Всі основні думки в творі необхідно ретельно обгрунтовувати, аналізуючи текст літературних творів.

ВСТУП — вводить в тему, дає попередні, загальні відомості про ту проблему, яка стоїть за запропонованою темою.

У вступі може:

    міститися відповідь на поставлене по темі питання
    представлена ваша думка, якщо в назві теми є відсилання до думки абітурієнта (“як ви розумієте сенс назви...”)
    міститися факт з біографії автора або охарактеризований історичний період, якщо ці відомості мають важливе значення для подальшого аналізу тексту
    сформульовано ваше розуміння термінів літературознавств, якщо вони використані в назві теми (“тема долі...”, “образ героя...”)

ОСНОВНА ЧАСТИНА твору є аналізом літературного твору відповідно до заданої теми.

У основній частині слід уникати:

    переказу літературного твору;
    виклад відомостей, що не мають прямого відношення до теми.

У основній частині необхідно продемонструвати знання літературного матеріалу, уміння логічно, аргументовано і стилістично грамотно висловлювати свої думки.
Основна частина — це перевірка того, наскільки вірно зрозуміла тема.

Завдання ВИСНОВКУ — підвести підсумок, узагальнити сказане, завершити текст, ще раз звернувши увагу на найголовніше.

Завершальна частина повинна бути:

    короткою, але ємкою
    органічно пов'язана з попереднім викладом

У висновку може бути виражене особисте ставлення твору, його героїв, проблеми. Воно повинне бути викладене коректно, без надмірних захоплених оцінок, мати чітко виражений певний сенс і повинно бути підготовлено матеріалом основної частини.
Ясний, суворо відповідний темі останній абзац твору в змозі скрасити багато недоліків. Незавершений твір не привабливіший, ніж недопечений пиріг.

0

6

Деякі секрети як написати твір і скласти іспит “відмінно”

Не намагайтеся вищербити напам'ять тексти готових творів, якщо тема опиниться трохи іншою, це негативно позначиться на результаті.

Якщо в перший момент вам здалося, що ви не можете написати твір ні по одній з тем, запропонованих вам, не впадайте в паніку, посидьте, заспокойтеся. Швидше за все, через деякий час ситуація вже не здаватиметься такою критичною, і ви щось пригадаєте.

Якщо ви дуже сильно хвилюєтеся і не можете заспокоїтися, спробуйте зробити наступні дихальні вправи: розслабте руки і ноги, закрийте очі, зробіть глибокий вдих, затримайте дихання на 20-30 секунд, потім поволі видихніть, повторіть 5-6 разів, поки не заспокоїтеся.

Спробуйте написати по кожній темі все, що знаєте. Потім спробуйте як-небудь упорядкувати все, що записали.

Уважно прочитайте всі теми, постарайтеся визначити точне лексичне значення кожного слова теми, і тільки тоді - загальне лексичне значення фрази або вислову. Продумайте напрям розвитку теми, співвіднесіть тему твору з своїми знаннями і вирішіть, зможете ви написати твір на цю тему, або ж від неї краще відмовитися.

При виборі теми спирайтеся на свої знання і програмні твори. Не прагніть створити літературний шедевр. Зараз вам треба довести, що ви умієте грамотно писати твір.

Запишіть основні моменти, про які б ви хотіли сказати в своєму творі, збудуєте їх логічно - це і буде ваш первинний план. Звертайтеся до нього під час написання тексту, він допоможе вам зберегти логічну лінію і, отже, розкрити тему.

Співвіднесіть об'єми вступу, висновку і основної частини. Найбільшим за розмірами повинна бути основна частина, вступ - приблизно в половину менше, висновок же - саме невелике за об'ємом. Пам'ятаєте, що будь-які “перекоси” з розмірами твору можуть також негативно вплинути на кінцевий результат.

Не забудьте, що епіграф - прикраса твору, але якщо ви не упевнені, чи підходить він, або неточно знаєте текст і розділові знаки, краще не пишіть його зовсім - за відсутність епіграфа оцінку ніхто не знизить.

І найголовніше, коли ви збираєтеся на іспит, скажіть собі, що ви всі можете, що вам все по плечу.

0

7

Як уникнути помилок?
Основні недоліки випускних та вступних робіт:
— невміння розкрити тему;
— роботи дуже часто не торкаються проблем естетичної значущості літературного твору, проблеми аналізу його форми, його художньої (а не будь-якої іншої) специфіки. Але ж такий аналіз необхідно проводити буквально в кожній роботі; __ біда багатьох авторів випускних і вступних творів — невміння побудувати свою роботу логічно, дотримуючись необхідної пропорційності його частини (див. вище). Невміння мислити і аналізувати проявляється в поширених переказах змісту творів, у викладенні звичних шаблонів замість власних думок, у «рваних» переходах, які не спираються на попередні викладки;
— суттєвим недоліком деяких творів є їх неправильне стилістичне оформлення. Випускний твір не слід оформляти у вигляді листа до друга, сповіді читача або героя, писати його у віршах тощо. Ваш твір повинен бути перш за все аргументованим роздумом на задану тему;
— немає сенсу докладно говорити про те, яку шкоду приносить звичайне незнання необхідних художніх текстів та літературно-критичних робіт, фактів літературного життя — тут усе очевидно.

Як досягти успіху?
Перш за все, будь-який твір — це самореклама. Ви повинні переконати викладачів, що вам — розумному, логічно мислячому, знаючому — просто-таки необхідно поставити хороший бал! А для цього треба показати в своїй роботі ерудицію, вміння відстоювати свою точку зору.
Не зловживайте цитатами. Вони мають стати необхідним елементом вашого твору. Цитати повинні бути доцільними, конкретними, чіткими за змістом і стислими. Велика кількість цитат і їх великий обсяг свідчать не про вашу ерудицію, а про відсутність власної оцінки твору або навіть власних думок щодо вибраної теми. Кожну тезу своєї роботи аргументуйте!

Екзамен — не місце для експериментів. Вибирайте найбільш близьку і надійну тему.
Увага! Вільна і напіввільна теми — найбільш небезпечні. Вони вимагають не тільки прекрасного і впевненого знання позапрограмної літератури, але і абсолютно вільного володіння навичками красного письменства.

Якщо ви не майбутній поет або письменник чи журналіст, краще уникайте подібних тем.
На виконання роботи відводиться 4 астрономічні години. Відлік часу починається з моменту запису запропонованих тем. Отже, правильно розрахуйте час!
І останнє. У будь-який роботі дотримуйтесь «золотого» правила: пишіть так, щоб думкам було тісно, а словам — просторо.

0

8

Нові теми творів (за бажанням)
1. Щастя - не знати спокою в далі йдучи невідомі. (О.Підсуха)
2. Час не хвилини, час - віки і вічність (Л.Костенко)
3.  І кожен фініш - це, по суті, старт.. (Л.Костенко)
4. У чому цінність людського життя?
5. Я - людина, і це мене багато до чого зобов"язує...
6. Сучасна мовна ситуація в Україні
7. Як ви розумієте висловлювання-пораду Г.Сковороди "Копай всередині себе криницю для тієї води, яка зросить і твою оселю, і сусідську"
8. "Маємо бути європейцями на грунті українському"
9. Хто в Україні гідний називатися патріотом?
10. Євро2012. Чого чекати Україні?

0

9

Теми творів-роздумів
1. У чому полягає велич людини.
2. Як ви розумієте поняття людина з сонячним серцем.
3. Хто в Україні гідний називатися патріотом.
4. «Життя! В ньому стільки переконуючої сили і повноти, що трудно дозволити собі байдужість чи слабкість»
5. «Маємо бути європейцями на ґрунті українському» (Грабовський).
6. «Неосвіченість – ніч розуму, ніч безмісячна і беззоряна» (Цицерон).
7. «Копай всередині себе криницю для тієї води, яка зросить і твою оселю, і сусідську» (Г.Сковорода).
8. «Я – людина, і це мене багато до чого зобов’язує» (В.Чернявський).
9. Книга – наш друг і порадник.
10. У чому цінність людського життя?
11. Наш національний характер
12. Ідея соборності України.
13. Для кого написані закони
14. Якою я вбачаю формулу українського Відродження
15. Участь молоді України в сучасному політичному житті держави
16. Місце сучасної молоді у розбудові держави
17. Зрозуміти себе
18. Іншого фаху собі не уявляю
19. Чи здатна я бути лідером
20. Голодний 1933 рік в українській літературі
21. «Розстріляне Відродження» в українській літературі 20-30 років
22. Тоталітаризм – це злочинна форма влади, що безкарно знищує свій народ
23. Чорнобиль не має минулого часу
24. Екологічна катастрофа – це ще не повна загибель (у чому я вбачаю власний внесок у поліпшення екологічної ситуації)

0

10

Подаю алгоритм написання власного висловлювання
Теза. Я думаю так!
Аргумент 1. Я думаю так, тому що....
Приклад до аргументу 1. Мої міркування найточніше ілюструє такий приклад....
Аргумент 2. Я думаю так, тому що....
Приклад до аргументу 2. Мій аргумент найточніше може проілюструвати такий приклад...
Загальний висновок. Отже, думка про те, що..... послідовно стверджується низкою доказів, які виразно ілюструються прикладами, що дозволяє робити висновок про виправданість мого погляду на ....(виправданість думки, висловленої в темі; невиправданість думки, висловленої в темі; чсткову справедливість (істинність) думки, висловленої в темі.

Наголошую, що в цьому алгоритмі намічені всі необхідні, відповідно до умови тнстового завдання, точки. Утім, цей алгоритм, як засвідчує практика, доцільно ускладнити. Елементом ускладнення будуть проміжні висновки після аргументів і прикладів. Назвемо їх міні-висновками.

0

11

Схематично алгоритм міні-висновків має такий вигляд
Теза.
Аргумент 1.
Приклад до аргументу 1.
Міні-висновок до аргументу й прикладу 1
. Ілюстрація виразно засвідчує, що Аргумент  1 належним чином підтверджує мою тезу.
Аргумент 2.
Приклад до аргументу 2.
Міні-висновок до аргументу й прикладу 2
.
Загальний висновок. Практична виправданість уведення міні-висновків мотивується тим, що після кожного фрагмента доведення тези, тобто після аргументу і прикладу, є можливість узагальнити сказане. Завдяки цьому, по-перше, удається переконатися в тому, що в попередньому фрагменті доводиться саме теза, по-друге, удасться забезпечити вихід до другого (нового) аргументу або загальних висновків.

0

12

Спробуйте опрацювати тему 2015 року.
Споконвіків у суспілстві цінували різні людські якості: у тривожні часи - мужність, хоробрість, готовність до ризику, у мирні - працьовитість, виваженість, здатність до компромісів тощо. І нині одні прагнуть романтики, інші - віддають перевагу прагматизму.
А які людські якості найбільше потрібні молоді в сучасному світі?

Викладіть Ваш погляд на цю проблему. Сформулюйте тезу, наведіть два-три аргументи, що найкраще підтвердять Вашу думку. Проілюструйте Ваші міркування посиланням на приклади з художньої літератури чи інших видів мистецтва (зазначте автора й назву твору, укажіть проблему, порушену митцем, художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. НЕ ПЕРЕКАЗУЙТЕ ЗМІСТУ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.

0

13

[size=20][size=20]Алгоритм власного висловлювання
1. Теза
Учасник чітко формулює тезу висловлення, тобто підтримує або спростовує висловлену в темі думку. Учасник може подати дві тези й аргументувати кожну окремо (зайняти позицію «Це складне для мене питання…», тобто водночас і підтримати, і спростувати висловлену в темі думку). Теза передує аргументам. Учасник може використовувати мовні конструкції на зразок «Я вважаю...», «На мою думку» «Я підтримую…», «Я погоджуюся…», «Я не підтримую», «Я хочу спростувати…», «Я не погоджуюся…», «З одного боку…, а з іншого» тощо.
2. Аргументи передують прикладам. Учень може використовувати мовні конструкції на зразок «тому що», «це  доводить», «підтвердженням цього є», «це засвідчує», «свідченням цього є», «доказом цього може бути» тощо.
3а. Приклад з літератури чи інших видів мистецтва
Учасник наводить принаймні один доречний приклад з художньої літератури або інших видів мистецтва. Указана проблема, порушена в творі, назва й автор твору, художній образ, через який проблема розкрита, може бути наведена цитата з твору. Учень може також посилатися на факти з життя митців, якщо ці факти стосуються їхньої творчості. Учень може використовувати мовні конструкції на зразок «наприклад...», «прикладом може слугувати...», «яскравим прикладом цього може слугувати...», «не можна не згадати...».
3б. Приклад, що є історичним фактом або випадком з життя
Учасник наводить принаймні один доречний приклад або з історії, або із суспільно-політичного життя, або власного життя. Учасник може посилатися на факти з життя митців, якщо ці факти не стосуються їхньої творчості. Учень може використовувати мовні конструкції на зразок «наприклад...», «прикладом може слугувати...», «яскравим прикладом цього може слугувати...», «не можна не згадати...».
4. Логічність і послідовність
У роботі відсутні порушення причиново-наслідкових зв’язків. Учасник структурує роботу за абзацами. Використовує мовні кліше, слова- скріпи, що оформлюють текст, на кшталт «по-перше», «по-друге», «з цього випливає», «як було зазначено», «повертаючись до думки», «як можна побачити» тощо.
5. Висновок
Висновок відповідає тезі (перефразовує або повторює її) й органічно випливає з аргументів і прикладів. Учасник може використовувати мовні конструкції на зразок «отже», «таким чином», «можна зробити висновок», «висновком може слугувати» тощо.

Усього за зміст 12 Максимальна кількість балів - 24
[/size][/size]

0

14

1. Багатством живиться лише тіло. А душу звеселяє споріднена праця.

Я погоджуюся з думкою Григорія Сковороди, що багатством живить­ся лише тіло, а душу звеселяє споріднена праця, тому що в житті важли­вішими є духовні цінності (теза).

Найбільше можна принести користі людям, якщо займатися спорід­неною працею. Вона спонукає до нових відкриттів, розкриває таланти, дає можливість відчути радість перемоги. Усе це формує наш духовний світ, робить мудрішими, добрішими і просто щасливими людьми (перший аргумент).

Багатство — річ матеріальна, воно має забезпечувати наші фізичні потреби. На мою думку, кожна людина хоче бути заможною. Та це не по­винно стати ціллю життя. Хтось із великих сказав, що ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити (другий аргумент).

Прикладом того, що нашу душу звеселяє споріднена праця, може слу­гувати байка Григорія Сковороди «Бджола та Шершень». Для Бджоли незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його споживати. Це образ людини, яка в спорідненій праці трудиться, її життя наповнене змістом і красою. Бджолі протиставлено Шершня, що живе крадіжкою чужого, дбає лише про фізичні потреби — їсти та пити. Такий спосіб життя призво­дить до повної деградації людини (приклад з художньої літератури).

Яскравим прикладом із суспільного життя може слугувати розповідь про відомого співака Святослава Вакарчука. Він закінчив фізичний факультет, крім того, мав можливість працювати в парламенті, але Свя­тослав обрав інший шлях, бо зрозумів, що його покликання — писати музи­ку та співати пісні. Саме це приносить йому радість, звеселяє душу (приклад із суспільного життя).

Отже, споріднена праця має стати для кожної людини природною потребою, тоді життя буде змістовним, радісним та щасливим (вис­новок).

0

15

До майбутнього ми йдемо, озираючись на минуле.

На мою думку, без минулого немає й не може бути майбутнього (те­за). Ідучи стежкою життя, ми озираємося назад, щоб пригадати все те хороше, що було колись, і ставимо перед собою ціль — зробити так, щоб таких моментів було якомога більше в майбутньому (перший аргумент).

Наприклад, я займаюся плаванням. Перше досягнення мені далося не­легко. Це було третє місце на змаганнях, але я добре запам’ятала ті від­чуття. Вони допомагають мені знову й знову йти до перемоги й здобува­ти її, мобілізувати всі сили. Тому ось уже три роки поспіль я втримую пер­ше місце серед учасників мого віку (приклад з особистого життя).

Завдяки минулому, люди вчаться на своїх помилках, намагаючись уни­кати їх у подальшому житті. Знання історії дає нам можливість урахо­вувати досвід минулих поколінь. Це велике надбання, яким ні в якому разі не можна нехтувати. Народ, який не знає своєї історії, легко перемогти й знищити (другий аргумент).

Прикладом може слугувати кіноповість Олександра Довженка «Укра­їна в огні». Німецький офіцер Ернст фон Крауз говорить своєму синові, що українці — єдиний народ, який не вивчає свою історію, тому його легко пе­ремогти. Олександра Довженка понад усе хвилювала проблема вивчення українцями історії рідного краю: ніхто не хотів учитися на історичному факультеті, професорів заарештовували, студенти знали, що історія — це паспорт на загибель. Усе це — наслідки тоталітарної системи, які не мають права на майбутнє (приклад із художньої літератури).

Отже, ідучи до майбутнього, ми повинні оглядатися в минуле, обов’яз­ково враховувати його позитивний досвід, уникати помилок і поразок (висновок).

0

16

Смисл буття в тому, щоб жити в мудрій злагоді з природою.

На мою думку, основний смисл буття людства в тому, щоб жити в мудрій злагоді з природою, як це робили наші діди й прадіди (теза).

Природа — це середовище нашого існування: місце народження, життя та смерті. Від того, яким воно буде, залежить здоров’я та тривалість віку.

Якщо ми шануємо та оберігаємо навколишнє середовище, мудро вико­ристовуємо його ресурси, дбайливо хазяйнуємо, природа щедро винагоро­джує нас урожаями та забезпечує всім необхідним, зцілює від утоми та хвороб (перший аргумент).

Згадаймо новелу Михайла Коцюбинського «Intermezzo». Ліричний герой настільки втомлений, що не може бачити людей, не хоче чути про їхні бі­ди. Він виїжджає з міста. Але щоденні прогулянки кононівськими полями поступово відновлюють його душевну рівновагу, «утома» відступає, нато­мість «сонце» просочується в глибину душі. Отак на лоні природи відбува­ється повне емоційне одужання ліричного героя (приклад з літератури).

На жаль, сьогодні людина грубо втручається в життя природи: без­думно використовує її ресурси, забруднює середовище, що призводить до екологічних катастроф та унеможливлює будь-яке відновлення знищено­го. Висушування боліт призвело до загибелі деяких видів рослин, води веле­тенських штучних морів залили родючі луки; через вирубування лісів об­міліли ріки (другий аргумент).

Прикладом недбалого ставлення до природи є Чорнобильська трагедія. Це покинуті міста і села, забруднені річки й озера, спустошені землі. Че­рез підвищення радіаційного фону люди стали частіше хворіти, рано вми­рати. Не можна залишатися байдужими до таких проблем (приклад із суспільного життя).

Отже, треба зробити все можливе, щоб екологічні катастрофи не повторювалися. Слід пам’ятати, що людина — частина природи, тому повинна жити з нею в гармонійній єдності, оберігати, а не рушити без­думно, примнозісувати багатства навколишнього середовища (висновок).

0



Рейтинг форумов | Создать форум бесплатно